Köpvillkor

Vi pÄ Masai.se vill att du ska fÄ en sÄ trevlig upplevelse som möjligt nÀr du besöker oss

VÄrt mÄl med ditt besök i webbshoppen Àr att:

1) du enkelt kan navigera runt i kollektionen och hitta de varor du letar efter

2) du enkelt kan bestĂ€lla de varor du vill köpa

3) dina varor levereras snabbt och enkelt

4) du enkelt och utan omkostnader kan returnera varorna.

Det hoppas vi att vi lever upp till.

Om du undrar över nĂ„got eller har nĂ„gra kommentarer Ă€r du vĂ€lkommen att kontakta oss genom att mejla till kontakt@masai.se.

Kundservice (webbshop)

Om du har problem med din bestÀllning, betalning, leverans eller retur i webbshoppen eller övrig anvÀndning av webbplatsen Àr du vÀlkommen att kontakta vÄr kundservice:

Telefon: 010-146 71 00

E-post: kontakt@masai.se

Telefonerna Ă€r bemannade mĂ„ndag till torsdag 09.00–16.00 samt fredag 09.00–15.00.

Information om Masai Clothing Company

Webbshoppen Àgs och drivs av:

Masai Clothing Company ApS

Hammerensgade 1

1267 Köpenhamn K

Danmark

Organisationsnummer: 10279488

Momsregistreringsnummer (VAT-nr): SE502079335101

Telefon: (+45)33 32 23 33

E-mail: masai@masai.dk.

Introduktion till vÄra köpvillkor

Köpvillkoren gÀller nÀr du bestÀller och köper varor i vÄr webshop

Vi rekommenderar dÀrför att du lÀser igenom villkoren noggrant innan du bestÀller varor.

Om det finns delar av villkoren som du inte förstĂ„r rekommenderar vi att du kontaktar vĂ„r kundservice innan du börjar handla pĂ„ webbplatsen.

I köpvillkoren stĂ„r det ofta ”dig” eller ”din” – det syftar pĂ„ dig som anvĂ€ndare av webbshoppen. NĂ€r det stĂ„r ”vi”, ”oss” eller ”vĂ„r” syftar det pĂ„ Masai Clothing Company ApS.

Köpvillkoren kan nÀr som helst komma att uppdateras och dÀrför ber vi dig godkÀnna villkoren varje gÄng du handlar hos oss.

BestÀllning och behandling av din bestÀllning

Webbshoppen Àr öppen 24 timmar om dygnet.

BestÀller du pÄ helgen eller pÄ en helgdag behandlas din bestÀllning följande vardag.

BestĂ€llningar kan bara göras via webbshoppen och inte via e-post, brev eller fax. FĂ„r du problem med din bestĂ€llning hjĂ€lper vi gĂ€rna till – kontakta kundservice.

NÀr du har genomfört en bestÀllning fÄr du en bestÀllningsbekrÀftelse via e-post och nÀr vi har packat och skickat varorna fÄr du ett kvitto med spÄrningsinformation via e-post.


MinimumÄlder för köp

Du mĂ„ste vara minst 18 Ă„r gammal för att fĂ„ handla varor i vĂ„r webbshop. Är du under 18 Ă„r mĂ„ste du ha dina förĂ€ldrars eller förmyndares samtycke för att fĂ„ handla pĂ„ www.masai.se.


NÀr Àr du bunden av en bestÀllning

Innan du lÀgger en bestÀllning i webbshoppen har du möjlighet att Àndra de uppgifter som du har angett, exempelvis leverans- och fakturauppgifter eller betalningsuppgifter samt innehÄll och antal varor.

SĂ„ fort du klickar pĂ„ ”Genomför köp” visas en bekrĂ€ftelse pĂ„ din skĂ€rm. FrĂ„n den tidpunkten Ă€r du bunden av ”avtalet om köp” och kan inte Ă€ndra eller annullera din bestĂ€llning. Du har naturligtvis 14 dagars fri retur (lĂ€s mer under ”Returer”), och vi hĂ€nvisar dessutom till köpvillkorens avsnitt om ӁngerrĂ€tt”.

Du Ă€r alltid vĂ€lkommen att kontakta kundservice â€“ de stĂ„r redo att hjĂ€lpa dig.


Vi förbehĂ„ller oss rĂ€tten att annullera en bestĂ€llning 


Vi förbehÄller oss rÀtten att annullera en bestÀllning eller ett köp i följande situationer, utan att vara ansvariga för ersÀttning eller andra omkostnader:

1) Din betalningsinformation Ă€r inte korrekt eller kan inte verifieras.

2) Din bestĂ€llning har gjorts med syfte att genomföra bedrĂ€geri eller görs i samband med straffbar handling eller annan olovlig aktivitet.

3) Det har uppstĂ„tt ett oavsiktligt fel pĂ„ webbplatsen, exempelvis betalningsfel eller liknande.

4) Vi har orsak att tro att du Ă€r under 18 Ă„r gammal.

Betalning

BetalningssÀtt

Vi accepterar följande betalningsmedel pÄ www.masai.se:

- Visa

- MasterCard

- Klarna

Betalar du med kreditkort ombeds du ange kortets kontrollsiffror (Credit Card Verification number, CVV). Du hittar de tre siffrorna pÄ baksidan av kreditkortet. Kontrollsiffrorna Àr nödvÀndiga för att betalningen ska kunna genomföras och för att upprÀtthÄlla en hög sÀkerhetsnivÄ. Det kan Àven finnas andra motsvarande sÀkerhetsÄtgÀrder.


Klarnas betalningsalternativ

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), SveavÀgen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ dÀr betalningen görs direkt till Klarna:

- Betala inom 14 dagar: Betalningstid Ă€r 14 dagar frĂ„n avsĂ€ndandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du hĂ€r.

- Konto: Klarna Konto Àr en kontokredit som tillhandahÄlls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp mÄnadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkÀnda villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmÀnna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du hÀr.

Du hittar mer information om Klarna hĂ€r och kan lĂ€sa deras anvĂ€ndarvillkor hĂ€r.

För att kunna erbjuda en uppsĂ€ttning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjĂ€nst. Vi rekommenderar dig att lĂ€sa vĂ„r sekretesspolicy.


NĂ€r sker betalningen?

NĂ€r din vara packas och skickas ivĂ€g dras betalningen enligt vald betalningsmetod – se under ”BetalningssĂ€tt”.


Betalning och valuta

Priserna pÄ webbplatsen visas i den valuta som gÀller för ditt land.

Om du vill Àndra land och dÀrmed sprÄk och valuta, gör du det lÀngst upp till vÀnster i webbshoppen, men det kommer oavsett land du vÀljer alltid vara din leveransadress som avgör vilken valuta som gÀller för din bestÀllning.

TÀnk pÄ att om du byter leveransland kan det pÄverka pris och leveranskostnader för din bestÀllning.

Leverans

NĂ€r du har genomfört ett köp pĂ„ www.masai.se tar det ungefĂ€r 1–3 vardagar innan du fĂ„r dina varor. BestĂ€ller du innan klockan 12 pĂ„ vardagar försöker vi behandla, packa och skicka din bestĂ€llning till dig samma dag.

Vi förbehÄller oss för att leveranstiden kan vara lÀngre under vissa perioder, sÀrskilt i samband med reautförsÀljningar och helgdagar.

I dagslĂ€get levererar vi till adresser i Danmark (ej Grönland och FĂ€röarna), Norge, Sverige, England, Skottland och Wales (ej Norra Irland, Isle of Man, Scillyöarna, Kanalöarna, Shetlandsöarna, Jersey, Hebriderne, Guernsey och Gibraltar), Irland, Tyskland (ej Helgoland eller BĂŒsingen) och Finland (ej Åland).

För leveransmöjlighet i de olika lÀnderna hÀnvisar vi till vÄra landsspecifika köpvillkor.


Allt i ett paket

Som utgÄngspunkt skickar vi hela bestÀllningen i ett och samma paket.

Om vi skulle behöva dela upp leveransen i flera paket kontaktar vi dig.


Leveransmöjligheter

I Sverige kan du vÀlja mellan tre olika leveransmetoder:

  1. Leverans till företagsadresser via DHL. Om du vÀljer denna metod och det inte finns nÄgon som kan kvittera mottagande informerar DHL dig om var du kan hÀmta upp paketet.
  2. Leverans till DHL nÀrmaste utlÀmningsstÀlle. Du fÄr dÄ ett sms nÀr bestÀllningen kan hÀmtas. Du har 14 dagar pÄ dig att hÀmta din bestÀllning, dÀrefter returneras den automatiskt till vÄrt lager igen.
  3. TNT Express Àr budleverans och perfekt för dig som vill ha hemleverans.

Om du vÀljer TNT Àr det ett krav att du Àr hemma pÄ adressen nÀr de kommer. Du kommer att fÄ en spÄrningslÀnk sÄ snart paketet har skickats frÄn vÄrt lager HÄll dÀrför ett vaksamt öga pÄ spÄrningen av ditt paket. TNT gör enbart 1 leveransförsök. Du mÄste dÀrför sjÀlv kontakta TNT om du önskar att de ska göra ett nytt försök. AnvÀnd nedan lÀnk:

https://www.tnt.com/express/sv_se/site/support.html



Mottagande av en leverans samt reklamationsrÀtt

Leveransen mÄste kvitteras nÀr den tas emot. Det behöver nödvÀndigtvis inte vara du som kvitterar. Personer pÄ leveransadressen (exempelvis en familjemedlem, en vÀn, en receptionist) kan alltsÄ kvittera mottagandet med bindande verkan för dig.

Om din vara Àr bristfÀllig eller om vi har levererat fel varor ombeds du kontakta vÄr kundservice. Kan du konstatera att varan Àr felaktig nÀr du mottar leveransen bör du neka att motta varan av transportören.

ReklamationsrÀtten följer gÀllande lagstiftning.

BristfÀlliga eller felaktiga varor

Om du vill reklamera en vara eller om du har mottagit fel vara, ber vi dig kontakta vÄr kundservice, om du inte redan har nekat att motta paketet dÄ det levererades.

I hÀndelse av en bristfÀllig eller felaktig vara kan du vÀlja mellan följande möjligheter:

1) Returnera varan och fĂ„ tillbaka inköpskostnaden och alla leveransomkostnader.

2) Returnera varan och motta en likvĂ€rdig vara.

3) BehĂ„lla varan och begĂ€ra en rimlig nedsĂ€ttning av inköpspriset.

NÀr du kontaktar kundservice ska du ange bestÀllningsnummer, varunummer och beskriva vad som Àr fel med varan.


Du Àr inte ansvarig för omkostnader i samband med retur av en bristfÀllig eller felaktig vara. Vi betalar naturligtvis tillbaka inköpspriset och de ursprungliga leveranskostnaderna nÀr vi fÄtt varan i retur, sÄvida du inte fÄr en ny vara som ersÀttning för den gamla.

ReklamationsrÀtten omfattar fabrikations- och materialfel som kan konstateras vid normal anvÀndning av varan. ReklamationsrÀtten tÀcker dÀrför inte fel, skador eller slitage, direkta eller indirekta, som uppstÄr som en följd av oaktsam hantering, bristande underhÄll, vÄldsam anvÀndning eller liknande.

Reklamation vid felaktigheter och brister, som upptÀcks vid normal undersökning av varan nÀr den tas emot, ska meddelas oss inom rimlig tid.

Vi förbehÄller oss rÀtten att göra en sÀrskild bedömning i varje enskilt fall.

Retur


Vi vill göra det sĂ„ enkelt som möjligt för dig att handla pĂ„ Masai – detsamma gĂ€ller returer.

NÀr du mottar din leverans kommer det utöver dina bestÀllda varor alltid att finnas med följande:

  • En följesedel med en översikt över de varor du mottar
  • En vĂ€gledning som guidar dig till hur du returnerar varor (visas Ă€ven nedan)
  • En retursedel som du ska fylla i och skicka med returen
  • En förbetald returetikett som du ska anvĂ€nda vid returer om du vill anvĂ€nda dig av vĂ„r kostnadsfria returservice.


Gratis retur med DHL

Om du vill returnera, följ de 4 stegen nedan:

  1. Skriv din returorsak pÄ varulistan som du hittar pÄ returformulÀret.
  2. Bifoga ditt ifyllda returformulÀr med varan. Du kan packa din försÀndelse i samma lÄda eller pÄse som du fick.
  3. SÀtt den medföljande returetiketten pÄ utsidan av returförsÀndelsen.
  4. Leverera paketet med dina returnerade varor till nÀrmaste DHL-paketbutik. Viktigt: Kom ihÄg att be om kvitto nÀr du har lÀmnat in ditt returpack.

 

Om du vill ta hand om din retur sjÀlv ska den skickas till:

System Transport A/S

C/O Masai Webshop

Kumlehusvej 1, port 56-58

DK-4000 Roskilde, Danmark

Du Àr ansvarig för varorna tills de nÄr oss. Du Àr ocksÄ ansvarig för returkostnaderna. Se alltid till att ditt returpack Àr vÀl förpackat. Spara Àven ditt kvitto frÄn fraktföretaget samt ditt spÄrningsnummer. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka paketet försÀkrat till oss.

Obs! Observera att vi inte hĂ€mtar returpaket som skickats till paketombud. Returpaket ska levereras till adressen. ï»żVi tar inte emot paket som skickas per postförskott eller liknande.

NÀr vi har tagit emot din returförsÀndelse behandlar vi den sÄ snabbt som möjligt. DÀrefter Äterbetalas beloppet för returvarorna till ditt konto. Observera att det kan ta upp till 14 dagar frÄn det att vi mottagit din retur tills den har hanterats i vÄrt lager.

 

Byte till annat?

TyvÀrr kan vi inte erbjuda direkt ombyte. Om du önskar en annan storlek eller fÀrg, vÀnligen följ returprocessen som beskrivits ovan och lÀgg en ny bestÀllning pÄ www.masai.se.


Varans skick vid retur

Du Ă€r ansvarig för eventuell nedsĂ€ttning av varans vĂ€rde som beror pĂ„ annan hantering Ă€n vad som Ă€r nödvĂ€ndig för att fastslĂ„ varornas art, egenskaper och det sĂ€tt som de fungerar pĂ„. Med andra ord – du kan prova varan pĂ„ samma sĂ€tt som om du provade den i en butik.

Om varan Àr anvÀnd utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som anvÀnd vilket betyder att om du Ängrar köpet bara fÄr en del eller inget av inköpsbeloppet i retur, beroende pÄ varans vÀrde.

ÅngerrĂ€tt

Du har rÀtt att Ängra en bestÀllning eller ett köp utan orsak inom 14 dagar.

ÅngerrĂ€tten löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din leverans, eller den dag du fĂ„r den sista varan levererad nĂ€r det rör sig om en bestĂ€llning med flera olika varor som bestĂ€llts i en bestĂ€llning men som levereras en och en eller i flera partier.

Du ska inom 14 dagar efter mottagande meddela oss om att du vill Ă„ngra ditt köp. Du meddelar oss genom att skriva till kontakt@masai.se eller ringa pĂ„ 010-146 71 00. I ditt meddelande ska du uppmĂ€rksamma oss pĂ„ att du vill anvĂ€nda dig av din Ă„ngerrĂ€tt.

Vid anvÀndning av ÄngerrÀtten ska du naturligtvis returnera varorna till oss utan onödig försening senast 14 dagar efter det datum dÄ du informerat oss om att du anvÀnt avtalets ÄngerrÀtt. Vi rekommenderar att du sparar kvittot som bevis pÄ att du har levererat paketet till posten/transportören.

Återbetalningen sker nĂ€r vi har mottagit varorna i retur, eller om du visar upp dokumentation för att du har returnerat varorna, beroende pĂ„ vad som sker först.

Om du utövar din ÄngerrÀtt i detta avtal, Äterbetalar vi alla betalningar som vi mottagit av dig, Àven leveranskostnader (dock icke extra omkostnader som följd av ditt eget val av en annan leveransform Àn den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder), utan onödig försening och under alla omstÀndigheter senast 14 dagar frÄn det datum dÄ vi mottog meddelande om ditt beslut att Ängra detta avtal. Vi genomför en sÄdan Äterbetalning med samma betalmedel som du anvÀnde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte har angett nÄgot annat. Oavsett pÄlÀggs du inte nÄgon form av avgift som följd av Äterbetalningen.

Du Àr ansvarig för eventuell nedsÀttning av varans vÀrde som beror pÄ annan hantering Àn vad som Àr nödvÀndig för att prova den pÄ samma sÀtt som i en fysisk butik.

Andra förhÄllanden

Priser

Alla angivna priser för varor, leveranskostnader och andra omkostnader Àr inklusive skatter, moms och avgifter. Kostnader gÀllande leverans, frakt eller porto kan variera och lÀggs till för varje bestÀllning. Vi reserverar oss för avgiftsÀndringar, pris- och skrivfel m.m.


Uppdatering av webbplatsen

Vi gör vÄrt bÀsta för att uppdatera webbplatsen samt sÀkra att priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan Àr korrekt. Stavfel och felaktigheter gÀllande priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan kan dock uppstÄ och ibland upptÀcker vi att priset för en vara har angetts inkorrekt.


Force Majeure

Vi ansvarar inte för förseningar eller underlÄtenhet att följa vÄra förpliktelser enligt köpvillkoren om förseningen eller den bristande uppfyllandet beror pÄ omstÀndigheter som ligger utanför vÄr kontroll.


Ogiltighet

Om en eller flera av bestÀmmelserna i köpvillkoren förklaras helt eller delvis ogiltiga, Àr övriga bestÀmmelser fortsatt giltiga.


Kommunikation

Vi förbehĂ„ller oss rĂ€tten att kommunicera med dig pĂ„ olika sĂ€tt. Du kan lĂ€sa mer om detta i vĂ„r integritetspolicy.


Personuppgifter

Vi behandlar dina personuppgifter konfidentiellt. VĂ€nligen lĂ€s vĂ„r integritetspolicy som berĂ€ttar hur vi anvĂ€nder de personuppgifter som du ger oss i samband med bestĂ€llningsproceduren och din anvĂ€ndning av webbplatsen i övrigt. NĂ€r du handlar i webbshoppen godkĂ€nner du samtidigt vĂ„r integritetspolicy och vĂ„ra köpvillkor.


KlagomÄl

Om det inte gĂ„r att hitta en lösning pĂ„ en reklamation kan du vĂ€nda dig till EU-kommissionens onlineportal för klagomĂ„l. Du kan skicka in ett klagomĂ„l via följande lĂ€nk: http://ec.europa.eu/odr. Vid inskickande av klagomĂ„l ska du ange vĂ„r e-postadress kontakt@masai.se.


Behörig domstol och tillÀmplig lag

Varje avtal som ingÄs mellan oss enligt dessa köpvillkor lyder under dansk lagstiftning. Varje tvist som uppstÄr i samband med vÄrt avtal, hÀrunder avtalets existens eller giltighet ska föras vidare till behörig domstol i Danmark.