Köpvillkor
Vi pÄ Masai.se vill att du ska fÄ en sÄ trevlig upplevelse som möjligt nÀr du besöker oss
VÄrt mÄl med ditt besök i webbshoppen Àr att:
1) du enkelt kan navigera runt i kollektionen och hitta de varor du letar efter
2) du enkelt kan bestÀlla de varor du vill köpa
3) dina varor levereras snabbt och enkelt
4) du enkelt och utan omkostnader kan returnera varorna.
Det hoppas vi att vi lever upp till.
Om du undrar över nÄgot eller har nÄgra kommentarer Àr du vÀlkommen att kontakta oss genom att mejla till kontakt@masai.se.
Om du har problem med din bestÀllning, betalning, leverans eller retur i webbshoppen eller övrig anvÀndning av webbplatsen Àr du vÀlkommen att kontakta vÄr kundservice:
Telefon: 010-146 71 00
E-post: kontakt@masai.se
Telefonerna Ă€r bemannade mĂ„ndag till torsdag 09.00â16.00 samt fredag 09.00â15.00.
Webbshoppen Àgs och drivs av:
Masai Clothing Company ApS
Hammerensgade 1
1267 Köpenhamn K
Danmark
Organisationsnummer: 10279488
Momsregistreringsnummer (VAT-nr): SE502079335101
Telefon: (+45)33 32 23 33
E-mail: masai@masai.dk.
Köpvillkoren gÀller nÀr du bestÀller och köper varor i vÄr webshop
Vi rekommenderar dÀrför att du lÀser igenom villkoren noggrant innan du bestÀller varor.
Om det finns delar av villkoren som du inte förstÄr rekommenderar vi att du kontaktar vÄr kundservice innan du börjar handla pÄ webbplatsen.
I köpvillkoren stĂ„r det ofta âdigâ eller âdinâ â det syftar pĂ„ dig som anvĂ€ndare av webbshoppen. NĂ€r det stĂ„r âviâ, âossâ eller âvĂ„râ syftar det pĂ„ Masai Clothing Company ApS.
Köpvillkoren kan nÀr som helst komma att uppdateras och dÀrför ber vi dig godkÀnna villkoren varje gÄng du handlar hos oss.
Webbshoppen Àr öppen 24 timmar om dygnet.
BestÀller du pÄ helgen eller pÄ en helgdag behandlas din bestÀllning följande vardag.
BestĂ€llningar kan bara göras via webbshoppen och inte via e-post, brev eller fax. FĂ„r du problem med din bestĂ€llning hjĂ€lper vi gĂ€rna till â kontakta kundservice.
NÀr du har genomfört en bestÀllning fÄr du en bestÀllningsbekrÀftelse via e-post och nÀr vi har packat och skickat varorna fÄr du ett kvitto med spÄrningsinformation via e-post.
MinimumÄlder för köp
Du mĂ„ste vara minst 18 Ă„r gammal för att fĂ„ handla varor i vĂ„r webbshop. Ăr du under 18 Ă„r mĂ„ste du ha dina förĂ€ldrars eller förmyndares samtycke för att fĂ„ handla pĂ„ www.masai.se.
NÀr Àr du bunden av en bestÀllning
Innan du lÀgger en bestÀllning i webbshoppen har du möjlighet att Àndra de uppgifter som du har angett, exempelvis leverans- och fakturauppgifter eller betalningsuppgifter samt innehÄll och antal varor.
SĂ„ fort du klickar pĂ„ âGenomför köpâ visas en bekrĂ€ftelse pĂ„ din skĂ€rm. FrĂ„n den tidpunkten Ă€r du bunden av âavtalet om köpâ och kan inte Ă€ndra eller annullera din bestĂ€llning. Du har naturligtvis 14 dagars fri retur (lĂ€s mer under âReturerâ), och vi hĂ€nvisar dessutom till köpvillkorens avsnitt om âĂ ngerrĂ€ttâ.
Du Ă€r alltid vĂ€lkommen att kontakta kundservice â de stĂ„r redo att hjĂ€lpa dig.
Vi förbehĂ„ller oss rĂ€tten att annullera en bestĂ€llning âŠ
Vi förbehÄller oss rÀtten att annullera en bestÀllning eller ett köp i följande situationer, utan att vara ansvariga för ersÀttning eller andra omkostnader:
1) Din betalningsinformation Àr inte korrekt eller kan inte verifieras.
2) Din bestÀllning har gjorts med syfte att genomföra bedrÀgeri eller görs i samband med straffbar handling eller annan olovlig aktivitet.
3) Det har uppstÄtt ett oavsiktligt fel pÄ webbplatsen, exempelvis betalningsfel eller liknande.
4) Vi har orsak att tro att du Àr under 18 Är gammal.
BetalningssÀtt
Vi accepterar följande betalningsmedel pÄ www.masai.se:
- Visa
- MasterCard
- Klarna
Betalar du med kreditkort ombeds du ange kortets kontrollsiffror (Credit Card Verification number, CVV). Du hittar de tre siffrorna pÄ baksidan av kreditkortet. Kontrollsiffrorna Àr nödvÀndiga för att betalningen ska kunna genomföras och för att upprÀtthÄlla en hög sÀkerhetsnivÄ. Det kan Àven finnas andra motsvarande sÀkerhetsÄtgÀrder.
Klarnas betalningsalternativ
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), SveavÀgen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ dÀr betalningen görs direkt till Klarna:
- Betala inom 14 dagar: Betalningstid Àr 14 dagar frÄn avsÀndandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du hÀr.
- Konto: Klarna Konto Àr en kontokredit som tillhandahÄlls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp mÄnadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkÀnda villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmÀnna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation finner du hÀr.
Du hittar mer information om Klarna hÀr och kan lÀsa deras anvÀndarvillkor hÀr.
För att kunna erbjuda en uppsÀttning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjÀnst. Vi rekommenderar dig att lÀsa vÄr sekretesspolicy.
NĂ€r sker betalningen?
NĂ€r din vara packas och skickas ivĂ€g dras betalningen enligt vald betalningsmetod â se under âBetalningssĂ€ttâ.
Betalning och valuta
Priserna pÄ webbplatsen visas i den valuta som gÀller för ditt land.
Om du vill Àndra land och dÀrmed sprÄk och valuta, gör du det lÀngst upp till vÀnster i webbshoppen, men det kommer oavsett land du vÀljer alltid vara din leveransadress som avgör vilken valuta som gÀller för din bestÀllning.
TÀnk pÄ att om du byter leveransland kan det pÄverka pris och leveranskostnader för din bestÀllning.
NĂ€r du har genomfört ett köp pĂ„ www.masai.se tar det ungefĂ€r 1â3 vardagar innan du fĂ„r dina varor. BestĂ€ller du innan klockan 12 pĂ„ vardagar försöker vi behandla, packa och skicka din bestĂ€llning till dig samma dag.
Vi förbehÄller oss för att leveranstiden kan vara lÀngre under vissa perioder, sÀrskilt i samband med reautförsÀljningar och helgdagar.
I dagslĂ€get levererar vi till adresser i Danmark (ej Grönland och FĂ€röarna), Norge, Sverige, England, Skottland och Wales (ej Norra Irland, Isle of Man, Scillyöarna, Kanalöarna, Shetlandsöarna, Jersey, Hebriderne, Guernsey och Gibraltar), Irland, Tyskland (ej Helgoland eller BĂŒsingen) och Finland (ej Ă land).
För leveransmöjlighet i de olika lÀnderna hÀnvisar vi till vÄra landsspecifika köpvillkor.
Allt i ett paket
Som utgÄngspunkt skickar vi hela bestÀllningen i ett och samma paket.
Om vi skulle behöva dela upp leveransen i flera paket kontaktar vi dig.
Leveransmöjligheter
I Sverige kan du vÀlja mellan tre olika leveransmetoder:
- Leverans till företagsadresser via DHL. Om du vÀljer denna metod och det inte finns nÄgon som kan kvittera mottagande informerar DHL dig om var du kan hÀmta upp paketet.
- Leverans till DHL nÀrmaste utlÀmningsstÀlle. Du fÄr dÄ ett sms nÀr bestÀllningen kan hÀmtas. Du har 14 dagar pÄ dig att hÀmta din bestÀllning, dÀrefter returneras den automatiskt till vÄrt lager igen.
- TNT Express Àr budleverans och perfekt för dig som vill ha hemleverans.
Om du vÀljer TNT Àr det ett krav att du Àr hemma pÄ adressen nÀr de kommer. Du kommer att fÄ en spÄrningslÀnk sÄ snart paketet har skickats frÄn vÄrt lager HÄll dÀrför ett vaksamt öga pÄ spÄrningen av ditt paket. TNT gör enbart 1 leveransförsök. Du mÄste dÀrför sjÀlv kontakta TNT om du önskar att de ska göra ett nytt försök. AnvÀnd nedan lÀnk:
https://www.tnt.com/express/sv_se/site/support.html
Mottagande av en leverans samt reklamationsrÀtt
Leveransen mÄste kvitteras nÀr den tas emot. Det behöver nödvÀndigtvis inte vara du som kvitterar. Personer pÄ leveransadressen (exempelvis en familjemedlem, en vÀn, en receptionist) kan alltsÄ kvittera mottagandet med bindande verkan för dig.
Om din vara Àr bristfÀllig eller om vi har levererat fel varor ombeds du kontakta vÄr kundservice. Kan du konstatera att varan Àr felaktig nÀr du mottar leveransen bör du neka att motta varan av transportören.
ReklamationsrÀtten följer gÀllande lagstiftning.
Om du vill reklamera en vara eller om du har mottagit fel vara, ber vi dig kontakta vÄr kundservice, om du inte redan har nekat att motta paketet dÄ det levererades.
I hÀndelse av en bristfÀllig eller felaktig vara kan du vÀlja mellan följande möjligheter:
1) Returnera varan och fÄ tillbaka inköpskostnaden och alla leveransomkostnader.
2) Returnera varan och motta en likvÀrdig vara.
3) BehÄlla varan och begÀra en rimlig nedsÀttning av inköpspriset.
NÀr du kontaktar kundservice ska du ange bestÀllningsnummer, varunummer och beskriva vad som Àr fel med varan.
Du Àr inte ansvarig för omkostnader i samband med retur av en bristfÀllig eller felaktig vara. Vi betalar naturligtvis tillbaka inköpspriset och de ursprungliga leveranskostnaderna nÀr vi fÄtt varan i retur, sÄvida du inte fÄr en ny vara som ersÀttning för den gamla.
ReklamationsrÀtten omfattar fabrikations- och materialfel som kan konstateras vid normal anvÀndning av varan. ReklamationsrÀtten tÀcker dÀrför inte fel, skador eller slitage, direkta eller indirekta, som uppstÄr som en följd av oaktsam hantering, bristande underhÄll, vÄldsam anvÀndning eller liknande.
Reklamation vid felaktigheter och brister, som upptÀcks vid normal undersökning av varan nÀr den tas emot, ska meddelas oss inom rimlig tid.
Vi förbehÄller oss rÀtten att göra en sÀrskild bedömning i varje enskilt fall.
Vi vill göra det sĂ„ enkelt som möjligt för dig att handla pĂ„ Masai â detsamma gĂ€ller returer.
NÀr du mottar din leverans kommer det utöver dina bestÀllda varor alltid att finnas med följande:
- En följesedel med en översikt över de varor du mottar
- En vÀgledning som guidar dig till hur du returnerar varor (visas Àven nedan)
- En retursedel som du ska fylla i och skicka med returen
- En förbetald returetikett som du ska anvÀnda vid returer om du vill anvÀnda dig av vÄr kostnadsfria returservice.
Gratis retur med DHL
Om du vill returnera, följ de 4 stegen nedan:
- Skriv din returorsak pÄ varulistan som du hittar pÄ returformulÀret.
- Bifoga ditt ifyllda returformulÀr med varan. Du kan packa din försÀndelse i samma lÄda eller pÄse som du fick.
- SÀtt den medföljande returetiketten pÄ utsidan av returförsÀndelsen.
- Leverera paketet med dina returnerade varor till nÀrmaste DHL-paketbutik. Viktigt: Kom ihÄg att be om kvitto nÀr du har lÀmnat in ditt returpack.
Om du vill ta hand om din retur sjÀlv ska den skickas till:
System Transport A/S
C/O Masai Webshop
Kumlehusvej 1, port 56-58
DK-4000 Roskilde, Danmark
Du Àr ansvarig för varorna tills de nÄr oss. Du Àr ocksÄ ansvarig för returkostnaderna. Se alltid till att ditt returpack Àr vÀl förpackat. Spara Àven ditt kvitto frÄn fraktföretaget samt ditt spÄrningsnummer. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka paketet försÀkrat till oss.
Obs! Observera att vi inte hĂ€mtar returpaket som skickats till paketombud. Returpaket ska levereras till adressen. ï»żVi tar inte emot paket som skickas per postförskott eller liknande.
NÀr vi har tagit emot din returförsÀndelse behandlar vi den sÄ snabbt som möjligt. DÀrefter Äterbetalas beloppet för returvarorna till ditt konto. Observera att det kan ta upp till 14 dagar frÄn det att vi mottagit din retur tills den har hanterats i vÄrt lager.
Byte till annat?
TyvÀrr kan vi inte erbjuda direkt ombyte. Om du önskar en annan storlek eller fÀrg, vÀnligen följ returprocessen som beskrivits ovan och lÀgg en ny bestÀllning pÄ www.masai.se.
Varans skick vid retur
Du Ă€r ansvarig för eventuell nedsĂ€ttning av varans vĂ€rde som beror pĂ„ annan hantering Ă€n vad som Ă€r nödvĂ€ndig för att fastslĂ„ varornas art, egenskaper och det sĂ€tt som de fungerar pĂ„. Med andra ord â du kan prova varan pĂ„ samma sĂ€tt som om du provade den i en butik.
Om varan Àr anvÀnd utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som anvÀnd vilket betyder att om du Ängrar köpet bara fÄr en del eller inget av inköpsbeloppet i retur, beroende pÄ varans vÀrde.
Du har rÀtt att Ängra en bestÀllning eller ett köp utan orsak inom 14 dagar.
à ngerrÀtten löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din leverans, eller den dag du fÄr den sista varan levererad nÀr det rör sig om en bestÀllning med flera olika varor som bestÀllts i en bestÀllning men som levereras en och en eller i flera partier.
Du ska inom 14 dagar efter mottagande meddela oss om att du vill Ängra ditt köp. Du meddelar oss genom att skriva till kontakt@masai.se eller ringa pÄ 010-146 71 00. I ditt meddelande ska du uppmÀrksamma oss pÄ att du vill anvÀnda dig av din ÄngerrÀtt.
Vid anvÀndning av ÄngerrÀtten ska du naturligtvis returnera varorna till oss utan onödig försening senast 14 dagar efter det datum dÄ du informerat oss om att du anvÀnt avtalets ÄngerrÀtt. Vi rekommenderar att du sparar kvittot som bevis pÄ att du har levererat paketet till posten/transportören.
à terbetalningen sker nÀr vi har mottagit varorna i retur, eller om du visar upp dokumentation för att du har returnerat varorna, beroende pÄ vad som sker först.
Om du utövar din ÄngerrÀtt i detta avtal, Äterbetalar vi alla betalningar som vi mottagit av dig, Àven leveranskostnader (dock icke extra omkostnader som följd av ditt eget val av en annan leveransform Àn den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder), utan onödig försening och under alla omstÀndigheter senast 14 dagar frÄn det datum dÄ vi mottog meddelande om ditt beslut att Ängra detta avtal. Vi genomför en sÄdan Äterbetalning med samma betalmedel som du anvÀnde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte har angett nÄgot annat. Oavsett pÄlÀggs du inte nÄgon form av avgift som följd av Äterbetalningen.
Du Àr ansvarig för eventuell nedsÀttning av varans vÀrde som beror pÄ annan hantering Àn vad som Àr nödvÀndig för att prova den pÄ samma sÀtt som i en fysisk butik.
Priser
Alla angivna priser för varor, leveranskostnader och andra omkostnader Àr inklusive skatter, moms och avgifter. Kostnader gÀllande leverans, frakt eller porto kan variera och lÀggs till för varje bestÀllning. Vi reserverar oss för avgiftsÀndringar, pris- och skrivfel m.m.
Uppdatering av webbplatsen
Vi gör vÄrt bÀsta för att uppdatera webbplatsen samt sÀkra att priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan Àr korrekt. Stavfel och felaktigheter gÀllande priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan kan dock uppstÄ och ibland upptÀcker vi att priset för en vara har angetts inkorrekt.
Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller underlÄtenhet att följa vÄra förpliktelser enligt köpvillkoren om förseningen eller den bristande uppfyllandet beror pÄ omstÀndigheter som ligger utanför vÄr kontroll.
Ogiltighet
Om en eller flera av bestÀmmelserna i köpvillkoren förklaras helt eller delvis ogiltiga, Àr övriga bestÀmmelser fortsatt giltiga.
Kommunikation
Vi förbehÄller oss rÀtten att kommunicera med dig pÄ olika sÀtt. Du kan lÀsa mer om detta i vÄr integritetspolicy.
Personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter konfidentiellt. VÀnligen lÀs vÄr integritetspolicy som berÀttar hur vi anvÀnder de personuppgifter som du ger oss i samband med bestÀllningsproceduren och din anvÀndning av webbplatsen i övrigt. NÀr du handlar i webbshoppen godkÀnner du samtidigt vÄr integritetspolicy och vÄra köpvillkor.
KlagomÄl
Om det inte gÄr att hitta en lösning pÄ en reklamation kan du vÀnda dig till EU-kommissionens onlineportal för klagomÄl. Du kan skicka in ett klagomÄl via följande lÀnk: http://ec.europa.eu/odr. Vid inskickande av klagomÄl ska du ange vÄr e-postadress kontakt@masai.se.
Behörig domstol och tillÀmplig lag
Varje avtal som ingÄs mellan oss enligt dessa köpvillkor lyder under dansk lagstiftning. Varje tvist som uppstÄr i samband med vÄrt avtal, hÀrunder avtalets existens eller giltighet ska föras vidare till behörig domstol i Danmark.