Köpvillkor

Vi på Masai vill att du ska så trevlig
upplevelse som möjligt när du besöker oss

Vårt mål med ditt besök är att:
1) du enkelt kan navigera runt i kollektionen och hitta de varor du letar efter
2) du enkelt kan beställa de varor du vill köpa
3) dina varor levereras snabbt och enkelt
4) du enkelt och utan omkostnader kan returnera varorna.

Det hoppas vi att vi lever upp till.

Om du undrar över något eller har några kommentarer är du väldigt välkommen att kontakta oss genom att mejla till kontakt@masai.se.

Kundservice

Om du har problem med din beställning, betalning, leverans eller retur eller övrig användning av webbplatsen är du välkommen att kontakta vår Kundservice:

Telefon: 08-446 80 462
E-post: kontakt@masai.se, vardagar 10:00 – 16:30.

Information om Masai Clothing Company

Masai Clothing Company ApS
Hammerensgade 1
1267 Köpenhamn
Danmark

Organisationsnummer: 10279488

Telefon: (+45) 33 32 23 33
E-post: masai@masai.dk

Introduktion till våra köpvillkor

Köpvillkoren gäller när du beställer och köper varor i vår webbshop.

Vi rekommenderar därför att du läser igenom villkoren noggrant innan du beställer varor.

Om det finns delar av villkoren som du inte förstår, rekommenderar vi att du kontaktar vår Kundservice, innan du börjar handla på webbplatsen.

I köpvillkoren står det ofta "dig" eller "din" – det syftar på dig som användare av webbshoppen. När det står "vi", "oss" eller "vår" syftar det på Masai Clothing Company ApS.

Köpvillkoren kan uppdateras från tid till annan och därför ber vi dig godkänna villkoren varje gång du handlar hos oss.

Beställning och behandling av din beställning

Webbshoppen är öppen 24 timmar om dygnet.
Beställer du på helgen eller på en helgdag behandlas din beställning följande vardag.

Beställningar kan bara göras via webbshoppen och inte via e-post, brev eller fax. Får du problem med din beställning hjälper vi gärna till: kontakta Kundservice.

När du har genomfört en beställning får du en beställningsbekräftelse via e-post och när vi har packat och skickat varorna får du också ett kvitto via e-post.


Minimumålder för köp
Du måste vara minst 18 år gammal för att få handla varor på webbplatsen. Är du under 18 år måste du ha dina föräldrars eller din förmyndares samtycke för att få handla på Masai webshop.


När är du bunden av en beställning?
Innan du lägger en beställning i webbshoppen har du möjlighet att ändra de uppgifter som du har angett, bland annat leverans- och fakturauppgifter eller betalningsuppgifter samt innehåll och antal varor.

Så fort du klickar på "Genomför köp" visas en bekräftelse på din skärm. Från den tidpunkten är du bunden av "avtalet om köp" och kan inte ändra eller annullera din beställning. Du har naturligtvis 14 dagars fri retur (läs mer under "Returer"), och vi hänvisar dessutom till köpvillkorens avsnitt om "Ångerrätt".

Du är alltid välkommen att kontakta Kundservice – de står redo att hjälpa dig.


Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning…
Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning eller ett köp i en av följande situationer, utan att vara ansvariga för ersättning eller andra omkostnader:

1) Din betalningsinformation är inte korrekt eller kan inte verifieras.
2) Din beställning har gjorts med syfte att genomföra bedrägeri eller görs i samband med straffbar handling eller annan olovlig aktivitet.
3) Det har uppstått ett oavsiktligt fel på webbplatsen, exempelvis betalningsfel eller liknande.
4) Vi har orsak att tro att du är under 18 år gammal.

Betalning

Betalningssätt
Vi accepterar följande betalningsmedel:
MasterCard
Visa
Klarna (faktura)

Betalar du med kreditkort ombeds du ange kortets kontrollsiffror (Credit Card Verification number, CVV). Du hittar de tre siffrorna på baksidan av kreditkortet. Kontrollsiffrorna är nödvändiga för att betalningen ska kunna genomföras och för att upprätthålla en hög säkerhetsnivå. Det kan även finnas andra motsvarande säkerhetsåtgärder.


När sker själva betalningen?
När din vara packas och skickas iväg dras betalningen enligt vald betalningsmetod – se under "Betalningssätt".


Betalning och valuta
Priserna på webbplatsen visas i den valuta som gäller för ditt land.

Just nu kan du betala i en av följande valutor:
Danska kronor (DKK)
Svenska kronor (SEK)

Om du vill ändra land och därmed språk och valuta, gör du det längst upp till vänster i webbshoppen, men det kommer oavsett land du väljer alltid vara din leveransadress som avgör vilken valuta som gäller för din beställning.

Tänk på att om du byter leveransland kan det påverka pris och leveranskostnader för din beställning.

Leverans

När du har genomfört ett köp i vår webbshop tar det ungefär 2-4 vardagar innan du får dina varor. Beställer du innan klockan 12 på vardagar försöker vi behandla, packa och skicka din beställning till dig samma dag.

I dagsläget levererar vi bara till adresser i Sverige. För leveransmöjlighet i Danmark hänvisar vi till våra danska köpvillkor.


Allt i ett paket
Som utgångspunkt skickar vi hela beställningen i ett och samma paket.
Om vi skulle behöva dela upp leveransen i flera paket kontaktar vi dig först.


Leveransmöjligheter
I Sverige kan du välja mellan tre leveransmöjligheter:
1) Leverans med Schenker till den adress du anger i beställningen.
2) Leverans till Schenkers närmaste utlämningsställe. Du får då ett sms när beställningen kan hämtas.
3) Leverans till närmaste Masai butik (inte Masai-återförsäljare – endast egna Masai-butiker). Butiken kontaktar dig via telefon när ditt paket har kommit. Glöm inte att ta med ID-kort och beställningsbekräftelsen när du hämtar paketet.

Du har 14 dagar på dig att hämta din beställning, därefter returneras den automatiskt till vårt lager igen.


Leveranskostnad
När du handlar på Masai.se får du gratis frakt och gratis retur. 


Mottagande av en leverans
Du måste kvittera för leveransen när du mottar den. Det behöver nödvändigtvis inte vara du som kvitterar. Personer på leveransadressen (exempelvis en familjemedlem, en vän, en receptionist) kan alltså kvittera mottagandet med bindande verkan för dig.

Bristfälliga eller felaktiga varor

Om du vill reklamera en vara eller om du har mottagit fel vara, ber vi dig kontakta vår Kundservice, om du inte redan har nekat att motta paketet då det levererades.

I händelse av en bristfällig eller felaktig vara kan du välja mellan följande möjligheter:
1) Returnera varan och få tillbaka inköpskostnaden och alla leveransomkostnader.
2) Returnera varan och motta en likvärdig vara.
3) Behålla varan och begära en rimlig nedsättning av inköpspriset.

När du kontaktar Kundservice ska du ange beställningsnummer, varunummer och beskriva vad som är fel med varan.

Du är inte ansvarig för omkostnader i samband med retur av en bristfällig eller felaktig vara. Vi betalar naturligtvis tillbaka inköpspriset och de ursprungliga leveranskostnaderna när vi fått varan i retur, såvida du inte får en ny vara som ersättning för den gamla.

Retur

Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig att handla på Masai – det samma gäller returer.

När du mottar din leverans kommer det utöver dina beställda varor alltid följande att finnas med:
1) En följesedel med en översikt över de varor du mottar.
2) En vägledning som guidar dig till hur du returnerar varor (visas även nedan).
3) En retursedel som du ska fylla i och skicka med returen.
4) En förbetald returetikett som du ska använda vid returer om du vill använda dig av vår service ’gratis retur’.


Gratis retur med Schenker (i Sverige)
Vill du returnera en eller flera av varorna via en försändelse följer du bara fyra nedanstående steg:
1) Skriv din returorsak på den varulista du hittar på returformuläret.
2) Lägg det ifyllda returformuläret tillsammans med varan. Du kan packa din försändelse i samma påse som den levererades i.
3) Sätt den medföljande returetiketten på utsidan av returförsändelsen. Vi rekommenderar att du använder den returetikett som medföljer – annars ansvarar du själv för varorna innan de når fram till oss. Vi står heller inte för portokostnaden om du inte använder den medföljande returetiketten. Saknar du en returetikett ber vi dig kontakta webbshopens Kundservice.
4) Lämna in paketet med returvarorna på Schenkers närmaste utlämningsställe.

När vi tagit emot din returförsändelse behandlar vi den så snabbt som möjligt. Sedan betalar vi tillbaka returvarans belopp till ditt konto. Obs! Vi tar inte emot paket som skickas per postförskott eller liknande.


Byte till annan vara vid retur med Schenker?
Returnerar du dina varor med en försändelse har vi tyvärr inte möjlighet att byta till en annan färg, storlek eller vara. Det finns dock en enkel lösning på det här: Vill du ha en annan storlek eller färg, eller kanske en helt annan vara, returnerar du dina varor enligt stegen ovan och gör sedan en ny beställning på www.masai.se.


Byt och returnera i en Masai butik
Du kan även lämna tillbaka varorna i din lokala Masai butik (inte Masai-återförsäljare – endast egna butiker). Här kan du även byta till en annan vara direkt. Du kan se våra Masai butiker här.


Varans skick vid retur
Du är ansvarig för eventuell nedsättning av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att fastslå varornas art, egenskaper och det sätt som de fungerar på. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en av våra butiker.

Om varan är använd utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd vilket betyder att om du ångrar köpet bara får en del eller inget av inköpsbeloppet i retur, beroende på varans värde.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra en beställning eller ett köp utan orsak inom 14 dagar.

Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din leverans, eller den dag du får den sista varan levererad när det rör sig om en beställning med flera olika varor som beställts i en beställning men som levereras en och en eller i flera partier.

Du ska inom 14 dagar efter mottagande meddela oss om att du vill ångra ditt köp. Du meddelar oss genom att skriva till kontakta@masai.net eller ringa oss på 08 - 446 80 462. I ditt meddelande ska du uppmärksamma oss på att du vill använda dig av din ångerrätt. Du kan även välja att använda vårt standardformulär för ångerrätt och skicka med retur. Du hittar returformuläret längst ner på sidan.

Vid användning av ångerrätten ska du naturligtvis returnera varorna till oss utan onödig försening senast 14 dagar efter det datum då du informerat oss om att du använt avtalets ångerrätt. Vi rekommenderar att du sparar kvittot som bevis på att du har levererat paketet till posten/transportören.

Vi kan vänta med återbetalningen innan vi har mottagit varorna i retur, eller du visar upp dokumentation för att du har returnerat varorna, allt efter vad som sker först.

Om du utövar din ångerrätt i detta avtal, återbetalar vi alla betalningar som vi mottagit av dig, även leveranskostnader (dock icke extra omkostnader som följd av ditt eget val av en annan leveransform än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder), utan onödig försening och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi mottog meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte har angett något annat. Under alla omständigheter påläggs du inte någon form av avgift som följd av återbetalningen.

Du är ansvarig för eventuell nedsättning av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att prova den på samma sätt som i en fysisk butik.

Andra förhållanden

Uppdatering av webbplatsen
Vi gör vårt bästa för att uppdatera webbplatsen samt säkra att priser, erbjudanden, beskrivning och annan information om varan är korrekt. Stavfel, fel priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan kan dock uppstå och ibland upptäcker vi att priset för en vara har angetts felaktigt.


Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller underlåtenhet att följa våra förpliktelser enligt villkoren om förseningen eller brist på uppfyllande av villkor beror på omständigheter som ligger utanför vår rimliga kontroll.


Ogiltighet
Om en eller flera av bestämmelserna i villkoren förklaras helt eller delvis ogiltiga, är övriga bestämmelser fortsatt giltiga.


Personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter konfidentiellt. Vänligen läs vår Integritetspolicy, som berättar hur vi använder de personuppgifter som du ger oss i samband med beställningsproceduren och din användning av webbplatsen i övrigt.


Klagomål
Om det inte går att hitta en lösning på en reklamation, kan du lämna in ett klagomål till Center for Klageløsning, om villkoren för detta uppfylls.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, Danmark, E-post: cfk@kfst.dk.

Du kan också använda EU-kommissionens onlineportal för klagomål för att skicka in ett klagomål. Det är särskilt viktigt om du är konsument med boplats i ett annat EU-land. Du kan skicka in ett klagomål via följande länk: http://ec.europa.eu/odr. Vid inskickande av klagomål ska du ange vår e-postadress kontakta@masai.net.

Om vi inte kan nå fram till en gemensam lösning genom Center for Klageløsning, kan du vända dig till ”Forbrugerklagenævnet”.


Lagstiftning och behörig domstolLagstiftning och behörig domstol
Varje avtal som ingås mellan oss enligt dessa villkor lyder under dansk lagstiftning. Varje tvist som uppstår i samband med vårt avtal, härunder avtalets existens eller giltighet ska föras vidare till behörig domstol i Danmark.

Standardiserat formulär om ångerrätt

Detta formulär fylls i och returneras bara om ångerrätten åberopas. Till Masai Clothing Company ApS, Hammerensgade 1, 1267 Köpenhamn, Danmark. Fax: 33320233, E-post: kontakt@masai.se:

Jag/vi __________________ meddelar härmed, att jag/vi________________ önsker att göra ångerrätten gällande i samband med mitt/vårt _______________ köpavtal om följande varor_________________. Beställt den ___________/mottaget den ___________ .

Konsumentens namn___________________
Konsumentens adress___________________


Konsumentens underskrift____________________
(endast om formuläret skickas i pappersform)


Datum _____________________