KÖPVILLKOR

VI PÅ MASAI.SE VILL ATT DU SKA FÅ EN SÅ TREVLIG UPPLEVELSE SOM MÖJLIGT NÄR DU BESÖKER OSS


Vårt mål med ditt besök i webbshoppen är att:

1) du enkelt kan navigera runt i kollektionen och hitta de varor du letar efter

2) du enkelt kan beställa de varor du vill köpa

3) dina varor levereras snabbt och enkelt

4) du enkelt och utan omkostnader kan returnera varorna.

Det hoppas vi att vi lever upp till.

Om du undrar över något eller har några kommentarer är du välkommen att kontakta oss genom att mejla till kontakt@masai.se.

KUNDSERVICE (WEBBSHOP)

Om du har problem med din beställning, betalning, leverans eller retur i webbshoppen eller övrig användning av webbplatsen är du välkommen att kontakta vår kundservice:

Telefon: 0775-86 80 73
E-post: kontakt@masai.se

Telefonerna är bemannade måndag till torsdag 10.00–16.30 samt fredag 10.00–16.00.

INFORMATION OM MASAI CLOTHING COMPANY


Webbshoppen ägs och drivs av:

Masai Clothing Company ApS
Hammerensgade 1
1267 Köpenhamn K
Danmark

Organisationsnummer: 10279488
Momsregistreringsnummer (VAT-nr): SE502079335101

Telefon: (+45)33 32 23 33
E-mail: masai@masai.dk.

INTRODUKTION TILL VÅRA KÖPVILLKOR

Köpvillkoren gäææer när du beställer och höper varor i vår webshop

Vi rekommenderar därför att du läser igenom villkoren noggrant innan du beställer varor.

Om det finns delar av villkoren som du inte förstår rekommenderar vi att du kontaktar vår kundservice innan du börjar handla på webbplatsen.

I köpvillkoren står det ofta ”dig” eller ”din” – det syftar på dig som användare av webbshoppen. När det står ”vi”, ”oss” eller ”vår” syftar det på Masai Clothing Company ApS.

Köpvillkoren kan när som helst komma att uppdateras och därför ber vi dig godkänna villkoren varje gång du handlar hos oss.

BESTÄLLNING OCH BEHANDLING AV DIN BESTÄLLNING

Webbshoppen är öppen 24 timmar om dygnet.

Beställer du på helgen eller på en helgdag behandlas din beställning följande vardag.

Beställningar kan bara göras via webbshoppen och inte via e-post, brev eller fax. Får du problem med din beställning hjälper vi gärna till – kontakta kundservice.

När du har genomfört en beställning får du en beställningsbekräftelse via e-post och när vi har packat och skickat varorna får du ett kvitto med spårningsinformation via e-post.


Minimumålder för köp
Du måste vara minst 18 år gammal för att få handla varor i vår webbshop. Är du under 18 år måste du ha dina föräldrars eller förmyndares samtycke för att få handla på www.masai.se.


När är du bunden av en beställning
Innan du lägger en beställning i webbshoppen har du möjlighet att ändra de uppgifter som du har angett, exempelvis leverans- och fakturauppgifter eller betalningsuppgifter samt innehåll och antal varor.

Så fort du klickar på ”Genomför köp” visas en bekräftelse på din skärm. Från den tidpunkten är du bunden av ”avtalet om köp” och kan inte ändra eller annullera din beställning. Du har naturligtvis 14 dagars fri retur (läs mer under ”Returer”), och vi hänvisar dessutom till köpvillkorens avsnitt om ”Ångerrätt”.

Du är alltid välkommen att kontakta kundservice – de står redo att hjälpa dig.


Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning …
Vi förbehåller oss rätten att annullera en beställning eller ett köp i följande situationer, utan att vara ansvariga för ersättning eller andra omkostnader:

1) Din betalningsinformation är inte korrekt eller kan inte verifieras.

2) Din beställning har gjorts med syfte att genomföra bedrägeri eller görs i samband med straffbar handling eller annan olovlig aktivitet.

3) Det har uppstått ett oavsiktligt fel på webbplatsen, exempelvis betalningsfel eller liknande.

4) Vi har orsak att tro att du är under 18 år gammal.

BETALNING

Betalningssätt
Vi accepterar följande betalningsmedel på www.masai.se:

- Visa
- MasterCard
- Klarna

Betalar du med kreditkort ombeds du ange kortets kontrollsiffror (Credit Card Verification number, CVV). Du hittar de tre siffrorna på baksidan av kreditkortet. Kontrollsiffrorna är nödvändiga för att betalningen ska kunna genomföras och för att upprätthålla en hög säkerhetsnivå. Det kan även finnas andra motsvarande säkerhetsåtgärder.


När sker betalningen?
När din vara packas och skickas iväg dras betalningen enligt vald betalningsmetod – se under ”Betalningssätt”.


Betalning och valuta
Priserna på webbplatsen visas i den valuta som gäller för ditt land.

Om du vill ändra land och därmed språk och valuta, gör du det längst upp till vänster i webbshoppen, men det kommer oavsett land du väljer alltid vara din leveransadress som avgör vilken valuta som gäller för din beställning.

Tänk på att om du byter leveransland kan det påverka pris och leveranskostnader för din beställning.

LEVERANS


När du har genomfört ett köp på www.masai.se tar det ungefär 1–3 vardagar innan du får dina varor. Beställer du innan klockan 12 på vardagar försöker vi behandla, packa och skicka din beställning till dig samma dag.

Vi förbehåller oss för att leveranstiden kan vara längre under vissa perioder, särskilt i samband med reautförsäljningar och helgdagar.

I dagsläget levererar vi till adresser i Danmark (ej Grönland och Färöarna), Norge, Sverige, England (ej Isle of Man, Scillyöarna, Kanalöarna, Shetlandsöarna, Jersey, Guernsey och Gibraltar), Irland, Tyskland (ej Helgoland eller Büsingen) och Finland (ej Åland).

För leveransmöjlighet i de olika länderna hänvisar vi till våra landsspecifika köpvillkor.


Allt i ett paket
Som utgångspunkt skickar vi hela beställningen i ett och samma paket.

Om vi skulle behöva dela upp leveransen i flera paket kontaktar vi dig.


Leveransmöjligheter
I Sverige kan du välja mellan tre olika leveransmetoder:

1) Leverans till din hem- eller jobbadress via Schenker. Om du väljer denna metod och det inte finns någon som kan kvittera mottagande informerar Schenker dig om var du kan hämta upp paketet.

2) Leverans till Schenkers närmaste utlämningsställe. Du får då ett sms när beställningen kan hämtas.

3) Leverans till en Masai-butik (inte Masai-återförsäljare – ENDAST egna butiker). Se våra butiker här. Butiken kontaktar dig via telefon när ditt paket har kommit. Glöm inte att ta med ID-kort och beställningsnummer när du hämtar paketet.

Du har 14 dagar på dig att hämta din beställning, därefter returneras den automatiskt till vårt lager igen.


Fraktkostnad
Handlar du för mer än 995 kr står vi för frakten.
Handlar du för mindre tar du själv hand om fraktkostnaden.
Du kan alltid se fraktavgiften i varukorgen och själv välja önskad lösning i kassan.



Mottagande av en leverans samt reklamationsrätt
Leveransen måste kvitteras när den tas emot. Det behöver nödvändigtvis inte vara du som kvitterar. Personer på leveransadressen (exempelvis en familjemedlem, en vän, en receptionist) kan alltså kvittera mottagandet med bindande verkan för dig.

Om din vara är bristfällig eller om vi har levererat fel varor ombeds du kontakta vår kundservice. Kan du konstatera att varan är felaktig när du mottar leveransen bör du neka att motta varan av transportören.

Reklamationsrätten följer gällande lagstiftning.

BRISTFÄLLIGA ELLER FELAKTIGA VAROR


Om du vill reklamera en vara eller om du har mottagit fel vara, ber vi dig kontakta vår kundservice, om du inte redan har nekat att motta paketet då det levererades.

I händelse av en bristfällig eller felaktig vara kan du välja mellan följande möjligheter:

1) Returnera varan och få tillbaka inköpskostnaden och alla leveransomkostnader.

2) Returnera varan och motta en likvärdig vara.

3) Behålla varan och begära en rimlig nedsättning av inköpspriset.

När du kontaktar kundservice ska du ange beställningsnummer, varunummer och beskriva vad som är fel med varan.


Du är inte ansvarig för omkostnader i samband med retur av en bristfällig eller felaktig vara. Vi betalar naturligtvis tillbaka inköpspriset och de ursprungliga leveranskostnaderna när vi fått varan i retur, såvida du inte får en ny vara som ersättning för den gamla.

Reklamationsrätten omfattar fabrikations- och materialfel som kan konstateras vid normal användning av varan. Reklamationsrätten täcker därför inte fel, skador eller slitage, direkta eller indirekta, som uppstår som en följd av oaktsam hantering, bristande underhåll, våldsam användning eller liknande.

Reklamation vid felaktigheter och brister, som upptäcks vid normal undersökning av varan när den tas emot, ska meddelas oss inom rimlig tid.

Vi förbehåller oss rätten att göra en särskild bedömning i varje enskilt fall.

RETUR


Vi vill göra det så enkelt som möjligt för dig att handla på Masai – detsamma gäller returer.

När du mottar din leverans kommer det utöver dina beställda varor alltid att finnas med följande:

- en följesedel med en översikt över de varor du mottar

- en vägledning som guidar dig till hur du returnerar varor (visas även nedan)

- en retursedel som du ska fylla i och skicka med returen

- en förbetald returetikett som du ska använda vid returer om du vill använda dig av vår kostnadsfria returservice.


Gratis retur med Schenker
Vill du returnera en eller flera av varorna via en försändelse följer du bara fyra nedanstående steg:

1)Skriv din returorsak på den varulista du hittar på retursedeln.

2) Lägg den ifyllda retursedeln tillsammans med varan.
Du kan packa din försändelse i samma påse som den levererades i.

3) Sätt medföljande returetikett på utsidan av returförsändelsen. Vi rekommenderar att du använder den returetikett som medföljer – annars ansvarar du själv för varorna innan de når fram till oss. Vi betalar inte heller portot om du inte använder den medföljande returetiketten.
Saknar du en returetikett ber vi dig kontakta kundservice.

4) Lämna in paketet med returvaror på Schenkers närmaste utlämningsställe.

När vi tagit emot din returförsändelse behandlar vi den så snabbt som möjligt betalar tillbaka returvarans belopp till ditt konto. Obs! Vi tar inte emot paket som skickas per postförskott eller liknande.


Byte vid retur
Om du returnerar din vara via en försändelse kan vi tyvärr inte byta till annan färg, storlek eller vara. Som tur är finns det en enkel lösning: Vill du ha en annan storlek eller färg, eller kanske en helt annan vara, returnerar du din vara som ovan och lägger sedan en ny beställning på www.masai.se.


Byte och retur i en Masai-butik
Du kan även returnera varan i din lokala Masai-butik (inte Masais återförsäljare utan bara Masais egna butiker). Här kan du byta till en annan vara direkt.
Du kan se våra Masai-butiker här.


Varans skick vid retur
Du är ansvarig för eventuell nedsättning av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att fastslå varornas art, egenskaper och det sätt som de fungerar på. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en av våra butiker.

Om varan är använd utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd vilket betyder att om du ångrar köpet bara får en del eller inget av inköpsbeloppet i retur, beroende på varans värde.

ÅNGERRÄTT


Du har rätt att ångra en beställning eller ett köp utan orsak inom 14 dagar.

Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag du mottog din leverans, eller den dag du får den sista varan levererad när det rör sig om en beställning med flera olika varor som beställts i en beställning men som levereras en och en eller i flera partier.

Du ska inom 14 dagar efter mottagande meddela oss om att du vill ångra ditt köp. Du meddelar oss genom att skriva till kontakt@masai.se eller ringa på 0775-86 80 73. I ditt meddelande ska du uppmärksamma oss på att du vill använda dig av din ångerrätt. Du kan även välja att använda vårt standardformulär för ångerrätt och skicka med retur. Du hittar formuläret längst ner på sidan.

Vid användning av ångerrätten ska du naturligtvis returnera varorna till oss utan onödig försening senast 14 dagar efter det datum då du informerat oss om att du använt avtalets ångerrätt. Vi rekommenderar att du sparar kvittot som bevis på att du har levererat paketet till posten/transportören.

Återbetalningen sker när vi har mottagit varorna i retur, eller om du visar upp dokumentation för att du har returnerat varorna, beroende på vad som sker först.

Om du utövar din ångerrätt i detta avtal, återbetalar vi alla betalningar som vi mottagit av dig, även leveranskostnader (dock icke extra omkostnader som följd av ditt eget val av en annan leveransform än den billigaste formen för standardleverans som vi erbjuder), utan onödig försening och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi mottog meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal. Vi genomför en sådan återbetalning med samma betalmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte har angett något annat. Oavsett påläggs du inte någon form av avgift som följd av återbetalningen.

Du är ansvarig för eventuell nedsättning av varans värde som beror på annan hantering än vad som är nödvändig för att prova den på samma sätt som i en fysisk butik.

ANDRA FÖRHÅLLANDEN


Priser
Alla angivna priser för varor, leveranskostnader och andra omkostnader är inklusive skatter, moms och avgifter. Kostnader gällande leverans, frakt eller porto kan variera och läggs till för varje beställning. Vi reserverar oss för avgiftsändringar, pris- och skrivfel m.m.


Uppdatering av webbplatsen
Vi gör vårt bästa för att uppdatera webbplatsen samt säkra att priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan är korrekt. Stavfel och felaktigheter gällande priser, erbjudanden, beskrivningar och annan information om varan kan dock uppstå och ibland upptäcker vi att priset för en vara har angetts inkorrekt.


Force Majeure
Vi ansvarar inte för förseningar eller underlåtenhet att följa våra förpliktelser enligt köpvillkoren om förseningen eller den bristande uppfyllandet beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll.


Ogiltighet
Om en eller flera av bestämmelserna i köpvillkoren förklaras helt eller delvis ogiltiga, är övriga bestämmelser fortsatt giltiga.


Personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter konfidentiellt. Vänligen läs vår integritetspolicy som berättar hur vi använder de personuppgifter som du ger oss i samband med beställningsproceduren och din användning av webbplatsen i övrigt. När du handlar i webbshoppen godkänner du samtidigt vår integritetspolicy och våra köpvillkor.


Klagomål
Om det inte går att hitta en lösning på en reklamation kan du vända dig till EU-kommissionens onlineportal för klagomål. Du kan skicka in ett klagomål via följande länk: http://ec.europa.eu/odr. Vid inskickande av klagomål ska du ange vår e-postadress kontakt@masai.se.


Behörig domstol och tillämplig lag
Varje avtal som ingås mellan oss enligt dessa köpvillkor lyder under dansk lagstiftning. Varje tvist som uppstår i samband med vårt avtal, härunder avtalets existens eller giltighet ska föras vidare till behörig domstol i Danmark.

STANDARDFORMULÄR FÖR ÅNGERRÄTT



Detta formulär fylls i och returneras bara om ångerrätten åberopas.

Skickas till:

Masai Clothing Company
Hammerensgade 1
1267 Köpenhamn K
Danmark

E-post:kontakt@masai.se



Jag/vi __________________ meddelar härmed att jag/vi ________________ önskar att göra ångerrätten gällande i samband med mitt/vårt _______________ köpeavtal om följande varor _________________. Beställt den ___________/mottaget den ___________ .


Konsumentens namn ___________________
Konsumentens adress ___________________


Konsumentens underskrift ____________________
(endast om formuläret skickas i pappersformat)

Datum _____________________

Detta är version 2.0 av vår köpvillkor daterad den 16052018.