Masai stories

Elisabeth Nielsen

November 2022

Dansk-ukrainsk pianist

(utbildad vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium)

Den dansk-ukrainska pianisten Elisabeth Nielsen började sin musikaliska resa och upptĂ€ckte sin fascination för pianot nĂ€r hon var 5 Ă„r. För henne Ă€r musiken ett sprĂ„k som fĂ„r sin energi frĂ„n mötet med publiken. Hennes ukrainska uppvĂ€xt och hennes mamma har alltid drivit henne till att spela utifrĂ„n sitt hjĂ€rtat och att aldrig nĂ„gonsin spela ”tomma” toner.

Mötet med pianot


I remember that one of the first times I came across a piano I was fascinated by its sheer size. I must have been a little girl of around 4-5 years old, so I was drawn to the fact that I couldn't grasp the instrument as a whole because it was so much bigger than me. 

Jag minns att ett av mina första möten med pianot var vĂ€ldigt speciellt för jag var sĂ„ fascinerad av storleken pĂ„ instrumentet. Jag var en liten tjej pĂ„ 4–5 Ă„r och jag fann instrumentet sĂ„ lockande tack vare att jag aldrig hade kunnat omfamna hela instrumentet pĂ„ en gĂ„ng eftersom det Ă€r sĂ„ mycket större Ă€n mig sjĂ€lv.

NĂ€r jag blev tonĂ„ring övergick mitt fokus frĂ„n det fysiska och tekniska till det musikaliska. Jag fascinerades av sjĂ€lva musiken och det som musiken kan göra nĂ€r det gĂ€ller att kommunicera kĂ€nslor och berĂ€ttelser. NĂ€r jag blev 14–15 Ă„r visste jag att jag ville bli musiker. Det Ă€r en period i ens liv dĂ€r man utvecklas mycket, stĂ€ller mĂ„nga frĂ„gor och Ă€r osĂ€ker pĂ„ sig sjĂ€lv – men det var en sak jag alltid var sĂ€ker pĂ„ och det var musikens effekt. 

Att vara född med tvĂ„ kulturer


Jag Ă€r hĂ€lften dansk och hĂ€lften ukrainsk. Jag Ă€r född i Danmark men har en mamma som kom frĂ„n Ukraina till Danmark under perioden kring Sovjetunionens fall. Hon har en bakgrund inom teater, sĂ„ Ă€nda sedan jag var liten har jag fĂ„tt mycket input frĂ„n hennes teatervĂ€rld. Om jag skulle spela ett verk, vilket verk som helst av vilken kompositör som helst, kom det alltid en kommentarer frĂ„n henne i stil med ”Vad handlar verket om? Vad Ă€r verkets budskap? Vad Ă€r det för historia du berĂ€ttar?”. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt var det inte abstrakt musik, utan det var musik som hade ett uppdrag. Det tror jag var vĂ€ldigt nyttigt att fĂ„ med sig sĂ„ tidigt. Det har inneburit att jag under hela min karriĂ€r aldrig har kĂ€nt att jag spelar med tomma toner. Den ukrainska pĂ„verkan som framför allt har funnits dĂ€r under mina yngre Ă„r har varit till stor hjĂ€lp för den musiker jag har blivit idag.

Att vara barn av flera kulturer Àr ganska speciellt eftersom man Ä ena sidan kÀnner sig som en person med tvÄ identiteter, men Ä andra sidan ocksÄ som en person som inte riktigt tillhör nÄgon av sidorna. Att vÀxa upp och se bÄde kontrasterna och likheterna Àr ganska intressant. Att vara hÀlften ukrainare i dessa tider Àr förstÄs extra utmanande och jag kÀnner helt klart att den hÀr kÀmpaglöden eller stridsandan som finns i Ukraina nu ocksÄ finns i mig.
Musikens ordlösa sprĂ„k


Jag har alltid varit en performer, Ă€nda sedan jag var liten. Jag har gĂ„tt pĂ„ balett sedan jag var 3–4 Ă„r och jag har alltid Ă€lskat att upptrĂ€da inför folk. I grund och botten tror jag att det beror pĂ„ att det Ă€r en tvĂ„vĂ€gskommunikation â€“ att upptrĂ€da och framför allt att spela musik. Musik Ă€r ett sprĂ„k och att kunna spela för nĂ„gon Ă€r inte bara just det, utan ocksĂ„ att energin kommer tillbaka till en sjĂ€lv. Jag tycker att det fantastiska med musik Ă€r att utan ord kunna Ă„terge en kĂ€nsla eller en berĂ€ttelse, och den kĂ€nslan kan förstĂ„s av mĂ€nniskor frĂ„n hela vĂ€rlden. I en tid av osĂ€kerhet och krig i Europa Ă€r musiken riktigt stark. Den för oss samman och visar vad vi egentligen har gemensamt. Musikens styrka Ă€r att musiken Ă€r sprĂ„klös.

Musiken Àr ett sprÄk som alla mÀnniskor i hela vÀrlden kan förstÄ.
Inspiration och fördjupning


Det intressanta med klassisk musik Ă€r just ordet ”klassisk” – vad betyder ”klassisk musik”? I sjĂ€lva verket Ă€r klassisk musik ett större begrepp eftersom det skrivs klassisk musik Ă€ven idag. Om man sĂ€tter pĂ„ radion och lyssnar pĂ„ en typisk poplĂ„t sĂ„ varar den i 3 minuter, och det Ă€r ju ganska kort tid jĂ€mfört med en klassisk symfoni som kan vara i 30, 40, 50 minuter och som ger tid till kontemplation och tid att falla in i en annan vĂ€rld och hitta ett lugn och uppleva en resa. Det Ă€r just det som Ă€r det magiska med den klassiska vĂ€rlden.

NĂ€r jag Ă€r ensam spelar jag pĂ„ ett annat sĂ€tt. Det Ă€r som om jag spelar för mig sjĂ€lv och Ă€r min egen publik. Jag kan ocksĂ„ bli vĂ€ldigt rörd. Det kan tyckas lite konstigt, men jag kĂ€nner att det Ă€r som att flygeln hör vad jag sĂ€ger och svarar tillbaka. Ett verk som jag spelade pĂ„ ett sĂ€tt under gĂ„rdagen kanske jag spelar pĂ„ ett helt annat sĂ€tt idag. 

Det Àr lika magiskt varje gÄng


Att spela en konsert Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt som att springa ett maraton â€“ man gĂ„r igenom mĂ„nga stadier.

För mig har det alltid varit en stor utmaning det hĂ€r med vilka klĂ€der jag ska ha pĂ„ mig pĂ„ scen. Å ena sidan ska det vara nĂ„got jag gillar, Ă„ den andra ska klĂ€derna passa inte bara mig utan Ă€ven musiken? Den estetiska sammansmĂ€ltningen mĂ„ste finnas dĂ€r för nĂ€r man gĂ„r pĂ„ en konsert ska det vara en helhetsupplevelse.

Som musiker har man alltid ritualer innan man gĂ„r upp pĂ„ scenen. Det kan vara att dricka en kopp te med citron eller att sminka sig pĂ„ ett visst sĂ€tt. Det kan vara vad som helst. Men för mig Ă€r det att gĂ„ upp pĂ„ scenen innan publiken anlĂ€nder, fokusera pĂ„ de tomma platserna och förestĂ€lla mig hur energin kommer att förĂ€ndras nĂ€r publiken fyller salen. SĂ„ ser min ritual ut. Det handlar om publiken och den energi som skapas av publiken och som mĂ€rks sĂ„ tydligt. Som en kommunikation mellan mig och dem som lyssnar. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför det Ă€r sĂ„ viktigt att spela för mĂ€nniskor och inte bara för sig sjĂ€lv.


Precis innan jag ska upp pĂ„ scenen â€“ de dĂ€r 10–20 minuterna nĂ€r jag Ă€r helt ensam och inte har mitt instrument och tĂ€nker; ”Kommer jag ihĂ„g den dĂ€r takten, ackordet, tonen, rytmen nu? ÅÄÄÄh, jag kommer inte ihĂ„g â€Š!” Men sĂ„ kommer jag in pĂ„ scenen och ser en massa mĂ€nniskor â€Š gĂ„r fram till instrumentet, sĂ€tter mig, lĂ€gger hĂ€nderna pĂ„ tangenterna och sĂ„ kommer musiken av sig sjĂ€lv. Och det Ă€r en magisk upplevelse varje gĂ„ng. Det lugn som uppstĂ„r nĂ€r jag börjar spela och har tangenterna under mina fingrar. Det Ă€r sĂ„ fantastiskt och nĂ„got jag verkligen hoppas kommer att vara med mig resten av livet.

En musiker Ă€r en musiker oavsett kön


Historiskt sett har musikbranschen varit vÀldigt mansdominerad och likasÄ pianovÀrlden. Vi ser det Àn idag bland kompositörer, dirigenter och operachefer. Men förÀndringar sker sÄ sakteliga. Jag tror att ju mer vi rör oss framÄt, desto mer kommer vi att se en musiker som en musiker oavsett kön.

Musikbranschen Àr en tuff vÀrld och som kvinnlig pianist mÄste man ha skinn pÄ nÀsan för att klara sig.
Masai stories

Masai stories are portraits of women's lives, presented through thoughts and reflections from a group of dedicated and passionate women. The stories reflect on diversity, openness, courage and, not least, the freedom to be and want to be yourself. Through meetings these women, who all inspired us with their life choices and creativity, we wanted to create a special insight into women's lives. Our stories portray the strength and beauty that emerges when your life passions are allowed to blossom, and when you choose to listen to yourself and pursue your dreams.

Se andra stories

VISA ALLA

Masai 30 Years

De fantastiska mÀnniskor som har varit med pÄ resan Àr i hög grad en del av den framgÄngen. DÀrför har vi bjudit in nio kvinnor, bÄde kollegor och kunder, till ett öppet, Àrligt och personligt samtal om att fylla 30, om att vara kvinna i dag och om varför Masai Àr sÄ speciellt. Allt detta har samlats till en fin historia som kÀnns som det helt korrekta sÀttet att fira Masai pÄ.

LÄS MER

Veronica Hodges

Paper artist Veronica Hodges collects paintings of women from the 1800s, painted by women. She believes there’s an honesty and sensuality to them that differs from when men paint women. She also believes that happiness is a form of creativity and that creativity is just like a muscle – you need to exercise it regularly.

Read more

Carina Simons

Carina Simons has always followed her heart, in both her life choices and her career. This led to her joining the Red Cross, where she currently is Marketing Manager for Red Cross recycling, raising money for the most vulnerable groups in Danish society. Last year Masai and the Red Cross entered a special partnership whereby Masai customers bring old Masai clothes to their local Masai store, and Masai then sends them on to the Red Cross charity stores. As a thank you all Masai's customers receive a discount on their next purchase.

Read more